یاسوکند

تورکون تورکدن سوای دوستو یوخ

یاسوکند

تورکون تورکدن سوای دوستو یوخ

امامزاده عقیل یاسوکند

این امامزاده در شهر حسن آباد یا سوکند ، قرار دارد . بنای امامزاده عقیل یکی از قدیمی ترین آثار معماری بیجار در دوره اسلامی است و احتمالا به دوره سلجوقی تعلق دارد .

بنای این امامزاده در یک محوطه قدیمی وسیع قرار گرفته و آثار سفالینه های آن از دوره سلجوقی و ایلخانی به جای مانده است . پلان این بنا مربع شکل و ابعاد فضای داخلی آن 6  × 5/6 متر است . در هر یک از اضلاع بنا ، طاق نما و در گوشه ها فیلپاهایی به شکل دایره تعبیه شده است . از مشخصات بارز معماری این بنا ، آجرکاری پرکار با طرح ها و نوشته های مختلف است و عبارت بسمله آن خوانده شده است .

در داخل ساختمان تزیینات گچ بری جالب و کتیبه هایی به خط کوفی است . کتیبه ها حاوی آیات قرآنی و احتمالا زمان ساخت بنا است . گنبد بنا تخریب شده است . نوع معماری وتزیینات به کار رفته در بنا،‌ تاریخ احداث آن را به دوره سلجوقیان نسبت داده و تداوم استفاده از آن را در زمان ایلخانیان نشان می دهد .

ساختمان امامزاده قابل مقایسه با امامزاده باکندی و بقعه پیر  در تاکستان شباهت بسیار دارد . این بنا را می توان در شمار مهم ترین بناهای دوره سلجوقی در ایران به حساب آورد . حفاری های امسال در آن انجام شده ولی نیمه کاره رها شده است از مسئولین شهر درخواست داریم که بجای جاده کشی وتخریب این میراث فرهنگیمان برای سودجویی های سیاسی در جهت احیا و باز سازی این بنای عظیم بکوشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد