یاسوکند

تورکون تورکدن سوای دوستو یوخ

یاسوکند

تورکون تورکدن سوای دوستو یوخ

حریم امامزاده عقیل تعیین می شود

حریم امامزاده عقیل تعیین می شود
حریم امامزاده عقیل که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، مشخص می شود.
نشانگر
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان اعلام کرد: از سال۱۳۸۴ فعالیت های پژوهشی و استحفاظی برای جلوگیری از تخریب امامزاده عقیل صورت گرفته است و در سال جاری درصدد هستیم که تعیین حریم و مرمت آن را در دستور کار خود قرار دهیم.
محوطه تاریخی امامزاده عقیل در حاشیه غربی یاسوکند، ۷۵کیلومتری شمال بیجار، در استان کردستان واقع شده و به نظر می رسد از دوره های تاریخی پیش از اسلام مورد توجه بوده است. در بررسی های سطحی این محوطه، سفالینه های ساسانی نیز شناسایی شده است، ولی به علت محدودیت مطالعات و پژوهش ها، اطلاعات کافی از وضعیت دقیق آثار پیش از اسلام در این منطقه در دست نیست.این بنا دارای نقشه چهارضلعی است که ابعاد خارجی آن ۳۳/۹در ۲۵/۹ متر است. مصالح به کار رفته در آن شامل بلوک های سنگی در پایه و آجر و ملات گچ در بخش های بالایی است. بنا دارای دو ورودی و ضلع غربی و شرقی است که امروزه ورودی غربی آن مسدود و ورود و خروج تنها از طریق ورودی شرقی انجام پذیر است. اهمیت این بنا که آن را جزو مهم ترین بناهای موجود در استان معرفی می کنند، در تزئینات منحصر به فرد، آجرکاری و کتیبه های کوفی آن است. پژوهشگران براساس نوع تزئینات و شکل نقشه، بنای امامزاده عقیل را با بناهای همدوره دیگر نظیر گنبد سرخ مراغه و بقعه پیر تاکستان قابل مقایسه می دانند.
روزنامه همشهرى
نظرات 1 + ارسال نظر
سید محمد موسوی دوشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:30 ق.ظ http://www.bijar-az.blogsky.com

ترکو

سلام
خدایا به متعصبین ما فهم و به فهمیده های ما تعصب عطا کن. دکتر شریتی
چوخ ممنون لوطفینان
منیم نظریمه بعضی اینسانارین اعمالی یا یالاناری اونون طرفدارلارینین و هم زبانارینین آبیریسینی آپارار. بیز آند ایچمیشیک که قویمویگ ائلیمیزین آبیریسینا بیری توخانا آند اولسون ..........

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد